25/11/22

Got a Black Magic Friday

Black Friday είναι κάτι που καλό είναι να ξεχάσουμε σύντομα για δύο σημαντικούς λόγους. Πρώτον για να μην τιμούμε την εμπορία ανθρώπων και δεύτερον για να μην πιανόμαστε κορόιδα.

Η μέρα αυτή ήταν μέρα παραχώρησης δούλων -μαύρων- σε τιμές ευκαιρίας, γιατί είχαν τελειώσει οι συγκομιδές και οι “ιδιοκτήτες” τους δεν ήθελαν να τους ταΐζουν τσάμπα. Τέτοια σπουδαία μέρα ήταν, από κει και το Black και κανείς λογικός άνθρωπος δεν μπορεί να καταλάβει το λόγο που σήμερα χρησιμοποιείται αυτός ο απάνθρωπος όρος για μια μέρα εκπτώσεων.

Ας δούμε όμως τη σημερινή ουσία. Αυτή η μέρα ευκαιριών για τον καταναλωτή καθιερώθηκε από μεγάλες αγορές με τεράστιους τζίρους. Στη Βρετανία, εποχή που ο κόσμος είχε καταναλωτική δύναμη, μια εμπορική εταιρεία έπαιρνε προϊόν σε εκατό χιλιάδες κομμάτια, τα πούλαγε σχεδόν όλα, εξασφάλιζε τεράστιο κέρδος και της μέναν εκατό κομμάτια. Τι να τα κάνει; Εκατό από δω, πενήντα από κει, μαζεύονταν κι έπρεπε να της αδειάζουν τη γωνιά για να βάλει τα καινούργια. Τόσο μικρή ποσότητα θα έμενε απώλητη, γιατί δεν άξιζε ούτε καμπάνιας. Έτσι όσα έμεναν τα “σκότωνε”. Δεν έβαζε συνεργεία να μαζεύουν τα ρετάλια και να τους πληρώνει γι' αυτό, αλλά καλούσε καταναλωτές να αδειάσουν τις αποθήκες της και την πληρώσουν την εταιρεία αποπάνω. Δηλαδή ο καταναλωτής αγόραζε ένα προϊόν από τώρα περσινό που η διαφήμιση της επόμενης σεζόν θ' απαιτούσε να το αντικαταστήσει με καινούργιο, απάλλασσε την εμπορική αλυσίδα από περιττό βάρος και νόμιζε ότι κορόιδεψε το αφεντικό που τρελάθηκε και τα δίνει τσάμπα.

Αυτά στις μεγάλες αγορές. Στις μικρές αγορές όπως η ελληνική, όπου και το καταναλωτικό κοινό δεν έχει καμία δύναμη ν' αγοράσει, τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά κι έχουμε με μία κοινή διαφημιστική καμπάνια, επακολούθως φτηνή, ώστε να συνεχίσουν τις καχεκτικές πωλήσεις τους με αβανταδόρους την ευκαιρία, από κατεβασμένη τιμή, που ίσως δεν είναι χαμηλότερη από την πρώτη που φαινόταν υψηλή, γι' αυτό ανέβηκε κι άλλο, ώστε να ξαναπέσει αυτή τη μαύρη μέρα και να φαντάζει χαμηλή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: